KLEM (19)


 #548


EVOLUTIE


Ik was een man, maar in de zin van

niet meer dan deze woordbetekenis
noch waagde ik mij aan een periodisering
van de lichaamsplastiek in termen van
een ontwikkeling

de wind drukt een gedachte uit welke
die is dat hij waait
Ik hoor niets dan de oudste stem van de
wereld welke die is van deze
wind

Zo ook wees ik de geschiedenis van de hand van
mijn lichaamsbouw in termen van een evolutie
in architectonisch verschiet welk
culmineerde, fabrieksmatig, en teniet ging, in
skeletbouw

Maar ook was ik zozeer bevangen in mijn
niet uitwaarts gaan en in mij niet te kleden
noch in mij te eleveren, noch in mij te doen
ontwaken noch in mij te doen
geëxpulseerd worden dat ik
begreep dit te ontkennen

Ik was een man, maar

ik was niet meer dan deze woordbetekenis
noch kende ik deze


Kees Ouwens, Klem, Athenaeum - Polak & Van Gennep, Amsterdam 1984, p.25

Reacties

Populaire posts