KLEM 15

544 - 'westelijk' - Collage - A4



WESTELIJK


Ik kleedde mij om uit te gaan naar mijn grond

Ik deed een stap bij mij vandaan om mijn lichaam mij te
doen volgen
en ik keek over mijn schouder om te zien of het mij aankleefde of
dat het zich inkeerde en mij
het gaan zonder mij zelf

Ik was nog boven in mijn slaapvertrek en ik kleedde mij daar
maar ik was gekleed en ik kleedde mij niet
daar waar mijn gelaat en mijn handen naakt bleven
En ik betastte mijn kapsel tot moe wordens toe en tot mijn
armen dit niet meer konden opbrengen en tot mijn
schouders deze armen niet meer konden dragen

En steeds was ik staande bezig met mij zelf in het westelijk
binnen vallend licht nadat ik at
Want eerst nadat ik at kon ik mij geheel toewijden aan mij
zelf om uit te gaan naar mijn grond
En ik kleedde mij volkomen met ook het geringste deel van
mijn lichaam
En ik veronderstelde mij terstond en volkomen uit te gaan naar
mijn grond

Maar ik merkte hoe een drang in mij opkroop naar de mate
waarin zich mijn lichaam voordeed als deze grond
en naar de mate waarin deze grond niet kon worden
bereikt dan in het westelijk binnenvallend licht dat op
mij viel
en ik veronderstelde mij niets dan dat ik mij kleedde en
niets dan dat dit geen einde
nam

Kees Ouwens, Klem, Athenaeum - Polak & Van Gennep, Amsterdam 1984, p.21

Reacties

Slapvertrek,dito kost?

Populaire posts