YOENG POE TSJOENG XX

537 - "smartkreet" - Collage - A4




EENZAAMHEIDSVERLANGEN


Ik wilde alleen zijn met mijn droefenis
En ik verborg mij in 't gewoekerd gras.
Maar tevergeefs: mijn droefenis verried mij,
Mijn smartkreet overstemt de roep der vogels,
Waarom kan men niet lijden ongehoord
En ongezien, terwijl men toch alleen,
Alléén de lange lijdensweg moet gaan,
En toch nooit eenzaam leven kan: altijd
Zijn broeders, zusters, zonen, dochters, ouders
Aanwezig en bewijzen zorg en aandacht.
Ontvlucht men in den tempel, dan moet men
Voorouders aandacht wijden, offers brengen,
Om door demonen niet omringd te worden.
Ach, alles, eer en welstand, wilde ik offren
Om met mijn droefenis alleen te zijn.


                                               (Toe Foe)

J. Slauerhoff, Verzamelde Gedichten, ISBN 90-388-7038-8, p.510

Reacties

Populaire posts