MORGENSTOND


486 - "hemeldrank" - demi-col - A4




MORGENSTOND

o Morgenstond, uw blij gelaat,
na lang getreur, mij hopen laat
dat eindlijk eens een enklen dag
ik, vrij en vroo, u groeten mag!

Komt hier en straalt mijn hert en zin,
mijn lijf en ziel uw blijdschap in,
en duwt mij, zucht- en klagensmoe,
de diepe en duistre wonden toe!

o Zoet genot, vol zaligheid,*
zoo laat gevoeld, zoo lang verbeid,
o morgenstond, vol hemeldrank,
verblijft... al ware 't hier eeuwen lang!

                             September 1870 (?)

Guido Gezelle, Guido Gezelle's Dichtwerken (in twee delen), Derde druk, Amsterdam, L.J.Veen, (geen jaartal eerste druk 1943), I,  p.398

















*variant. laatste strofe - dv 2019:

O zoet genot, vol zaligheid,
ik wentel mij gebenedijd
in 't blij gevoel, o morgenstond,
en 'k kus uw dag met volle mond.

Reacties

Populaire posts