MATHILDE (69/72)

475 - "mindet" - Collage -A4




LXIX   KALLIOPE


En driewerf kruiste ik de armen, driewerf drukte
    Ik niets en niet de blonde Muze er in,
    En tot mij sprak de stralende godin,
Toen zij ten kus zich naar mijn voorhoofd bukte:

'Ik zond de vrouw tot u, die u verrukte...
    Ik zeide u 't aan: gij mindet met een min,
    Zoo vol aanbidding, zoo vol vromen zin,
Dat ze u aan al, wat haar niet was, ontrukte.

    Ze is van u heen; thans zeg ik u: voorwaar!
Ge aanzaagt... ge aanbadt -  u trok, wat is verheven:
    U daagde een schoonheidsideaal in haar.

Toen zaagt ge weêr, naar wat ge aanbadt gedreven:
    Zij bleef zichzelve, gij werd kunstenaar;
't Verheevne, dat verhief, leeft in uw leven!'

Jacques Perk, Gedichten, ISBN 90351 2014 0, p.119

Reacties

Populaire posts