MATHILDE (35/72)

442 - "gebengel" - Collage - A4
 -




XXXV   DE ROOS


Een zaadje - een loovertwijg - gij zijt verrezen,
    O, volle, reine, op slanken stengel,-
    En 'k heb u lief, en bij uw zoet gebengel
Op de' uchtendwind, tril ik van huivrend vreezen:

    Uw schoonheid doet mij bidden tot den engel
Der bloemen, dat ge altijd zoo schoon moogt wezen,
En bij uw sterven staar ik als verwezen,
    Wijl ik in dooden dauw mijn tranen mengel:

Ik juichte toen gij wierdt en waart, en weende
    Toen gij ter aard vielt: 'k overzie uw leven,
Dat mij door kleur en geur genot verleende;

    Ik dank voor alles, wat gij hebt gegeven...
Doch waarom klopte 't hart mij, toen ik meende,
    Dat ik Mathilde en liefde in u zag sneven?


Jacques Perk, Gedichten, ISBN 90351 2014 0, p.81

Reacties

Populaire posts