MATHILDE (28/72)

435 - "minnen" - Collage - A4




XXVIII   HET RIJK DER TRANEN


Een waterval, gestremd in 't vallen, boomen,
    Verstijfd bij 't wortlen in de holle schacht,
En schepselen van duizend nare droomen...
    't Is alles dood en steen en ijs en nacht.

    De geest der hel, die dit heeft voortgebracht,
Doet vloek en klacht door leêge stilte stroomen:
    Gij, rijk der tranen, waar de dood slechts lacht,
Baart angst en niet der schoonheid huivrend schromen:

Leen ik mijn ziel aan u en leef uw leven -
    Ik ben ontzield: gij hebt mij stug en wreed
Op mij terug en dus tot haat gedreven.

    Mathilde! - U belijde ik, hoe ik leed:
Ik haatte, omdat ik liefde niet kon geven,
    En wilde minnen, daar ik dichter heet!

Jacques Perk, Gedichten, ISBN 90351 2014 0, p.74

Reacties

Populaire posts