MATHILDE (4/72)

412 - "openbaarde" - Collage - A4





IV   ERATO

De purperen avond was in 't west verdwenen
    En glanzend zilver droomde op donkere aarde,-
Toen is de blonde Muze mij verschenen...
   Mijn ziel werd vuur, toen haar mijn oog ontwaarde-

Geknield strekte ik mijn armen naar haar henen, -
'k Omhelsde louter lucht - ik viel aan't weenen:
   Haar blik was eindloos teêr, toen ze op mij staarde,-
   'k Gevoelde een kus op 't voorhoofd - ze openbaarde:

'Een hooge liefde zal uw hart doordringen:
    Gij zult beminnen, zalig zijn en scheiden,
Gescheiden zwerven, zwervend liefde zingen,-

    En peinzend zult gij 't wederzien verbeiden,
   En naar een vrouw gedachte en smachten leiden,
En mijmrend leven van herinneringen.' -


Jacques Perk, Gedichten, ISBN 90351 2014 0, p.48

Reacties

Populaire posts