MATHILDE (16/72)

423 + "levenwekkend" - Collage  - A4




XVI   BELIJDENIS



- 'Gelooft ge aan God?' - 'Mathilde!' - 'Bidt gij aan?' -
    - 'k Gevoel mij klein bij al wat is verheven,
    En ik aanbid!' - ' Uw God is zonder leven!' -
- 'Kan zonder leven de Natuur bestaan?'

    - 'Smeekt ge om genâ, voor wat gij hebt misdreven?
Zwaar tuchtigt Jezus wie daar heeft misdaan!...
    Gij zijt niet goed! Wie alles heeft gegeven,
Wil daarvoor dank!' - Toen ben ik heengegaan:

    En naar den blauwen hemel, die zoo effen
Zich welfde, hief ik 't droomende aangezicht,
    En voelde mij in't rijk des vredes heffen:

'Gij (sprak ik) levenwekkend, eindloos licht!
    Gij doet aan 't hart, dat in u leeft, beseffen:
Gelooven, bidden is Mathilde's plicht!'

Jacques Perk, Gedichten, ISBN 90351 2014 0, p.60


Reacties

Populaire posts