lied van de japanse schim (legenden - slot)

238 - "krijtende" - Collage - A4 


Ik woonde hier en ik woon hier
nog verder, ver
als in een zwarte draagstoel een lange reis

door zwarte bergen zo ver
woon ik hier, ook als het licht
in het oog van de wereld
gedoofd is

woon hier in deze krijtende wieg en het onwetende
massagraf der bloemen

mij verwarmend met houtskool
zie ik het knipogen der vredig dodende robots
boven mijn drie vierkante meter middeleeuwen

terwijl de fotografie al is uitgevonden
terwijl het negatief van mijn lichaam
al op de vloer van de brug staat vereeuwigd
pijnig ik thuis nog mijn brein af om geld
voor nieuwe sandalen en
een wijs boek

zo dit nadenken is mijn eeuwigheid
geworden
een groter weelde dan mijn voeten opnieuw beginnen
harde noordoostelijke wind brekende
twijgen
pas op voor laagvliegende engelen en hun
blinde ontvangstcomités.

Gerrit KouwenaarGedichten 1948-1978, ISBN 9021471434, p.197

Reacties

Populaire posts