Behandel ik het schone...


dv2017-023 - "behandeling" - collage -A4



Behandel ik het schone...


Behandel ik het schone, het goede, het ware?
De godgelijkheid heb ik gerangschikt, afgesmeekt
is hun volgorde

En zie: de god in mij velde geen oordeel over hun rang,
want mijn behandeling had hun lief nevenschikkend

Want zoals het dier, de plant vermenigvuldigt de mens
zich, en de tijd kent geen rangorde of rem, geen daden
van verblijven

Daarom zal ik helder zijn als de koraalzee, als
de vissen zwevend in scholen en als solisten om
het rif uit de dieren geworden, de dieren als bloesems,
als holtedieren, als aarzen bloeiend in water, en
de handen geboeid, ongeblinddoekt de ogen, de monden
wijd als mazen vergaat het de vissen, want zij zijn
de mens voorgegaan en bij hem ten achter gebleven

zoals de golf, van zijn struikelblok: de kust, onkundig,
breekt, gevloerd het strand afschuimt als een zoele
brand, bruidskleed gedragen, gegleden, vruchtbaar
beginsel, fruitig sop, keurs gevloeid tot de voeten, want
zij bezaaien de rok als gemmen

En ik heb gezien dat de verhouding van verplaatst
vocht, verplaatsend volume, element en geneugte ruimte
schept voor de cellen om zich te delen, en dat zij
niet slijten in evenwicht en aan elkaars ritme, en
dat hun vermeerdering het ontbreken is van verandering,
van het bewustzijn van zonde

Kees Ouwens, Alle gedichten tot dusver, ISBN 90 290 7090 0, p. 349

Reacties

Populaire posts