KLEM (18)

collage #547


AANBLIK

Ik ben de betovering van het aanblikbewustzijn

Tot godwordens toe was ik mij opgeheven deinende
Ik nam een weg, landschappelijkheidsontmanteling alom
Kon ik geen blik meer kwijt dan aan die in extremis

Ik ben de betovering van het aanblikbewustzijn

Ja, tot kapotwordens toe was ik mij, mijn volmaakte
jongelingschap, mijn afwending van deze te vergeten
tevergeefse tijd

Niet ben ik dan als de betovering van het aanblikbewustzijn

want niets was ik dan als deze oogafsterving
want niet weende ik dan om deze droefenis
want niets vond ik dan om in deze droefenis niet anders
dan deze zelfde
aanblik te bieden, want niets was ik dan een zekere onttuigdheid

een zinneloos




Kees Ouwens, Klem, Athenaeum - Polak & Van Gennep, Amsterdam 1984, p.24

Reacties

Populaire posts