Calque

091 - "tredschacht" - Collage -  A4




Calque


De te snedige paaszon op de seringeboom
schuin onder het dakraam (mijn hemelwak)
ging gepaard met diep kookkamerteutige
zedebesprekingen over zekere zeemanskroeg
wegens knok op de dag van God gisteren
voor enige dagen gesloten, van verveling
tegen de seringetoppen op een gedicht.

De trapleer af in de tredschacht gaand
zag ik verschijnen moorzwart haarscherp
door meesterkracht en profil mijn kop
op de kalkmuur naast me. Met een kort
helderblauw krijtje ving ik me snel en
secuur (al de zon ging al uit ook, al
kwam hij retour). Mijn tropieke dubbel,
zware mond, het haar me onwelgevallig
kruls, bleef ongenoemd in de alkoofse
ruimte staan, tot schunnige fetisj toe.

De ambtshalve omhoogcrawlende huisarts
(in theatrale geontkraagde winterjas)
neeg met interesse ernaar, maar zweeg,
onzeker van dit mijn aartsanarchieke
artisme. Zulke zoete lustwraak. Mijn
wat in de heemtaal heette wezen, in
hemelsblauw krijt op de wijwitkalkheid.

Jacques Hamelink, Vigerende oudelandse grond. Gedichten, ISBN 978-90-214-4979-1, p.31





 

 https://www.patreon.com/platformplee


De originele collages op A4 tekenpapier van dirk vekemans die hier dagelijks verschijnen kan u verkrijgen door PATRON ofte maecenas van PLATFORMPLEE.NL te worden op PATREON de hedendaagse manier bij uitstek om uw genoegen bij wat u bevalt in de tijd te bestendigen door de producenten ervan te ondersteunen in hun bij wijle eerder marginale bestaan!
Bekijk onze diverse ondersteuningsplannen. Reeds voor €2 per maand ontvangt u halfjaarlijks een prachtige collage! Dank.


Reacties

Populaire posts